Webinar 9.05!
Automatyzacja SMS marketingu w sklepie internetowym Jak zrobić to dobrze?

Jak zbudować skuteczny newsletter?

Image

Wysyłanie regularnych newsletterów do subskrybentów marki jest standardową praktyką online marketingu. Jednak wciąż są tacy, którzy nie za bardzo rozumieją, o co w tym chodzi albo nie są pewni tego, jakie są najlepsze praktyki w tym zakresie. Aby pomóc wszystkim początkującym marketerom oraz osobom nieznającym podstaw, napisaliśmy poniższy artykuł. Miłej lektury! 

Co to jest newsletter?  

Newsletter to narzędzie używane przez marki do regularnej komunikacji ze swoimi subskrybentami, zapewniające stały dopływ informacji do ich skrzynek e-mail. Wiadomości te zwykle zawierają zwykły tekst lub sformatowany tekst z obrazami. Newslettery zazwyczaj zawierają wiadomości i aktualizacje, których celem jest utrzymanie zaangażowania odbiorców w komunikację marki i są zaprojektowane tak, aby delikatnie „popychać” ich w kierunku zostania klientem (np. poprzez zakup produktu lub subskrybowanie usługi). 

Do czego służy newsletter?  

Marki wysyłają newslettery do swoich subskrybentów w ramach działań e-mail marketingowych. Głównym celem takich e-mailowych kampanii jest informowanie subskrybentów o nowych produktach, zmianach w firmie lub dostarczanie przydatnych informacji związanych z obszarem specjalizacji danej marki

Jednocześnie wiadomości te służą kilku innym celom: 

Kierowanie ruchu do witryny internetowej 

Treść edukacyjna newslettera może zawierać link do oryginalnego artykułu na stronie internetowej marki – zwykle w formie posta na blogu, artykułu w bazie wiedzy lub FAQ (często zadawane pytania) itp., gdzie czytelnicy mogą dokładniej zagłębić się w temat. 

Budowanie świadomości marki 

Dzielenie się unikalnymi lub specjalistycznymi treściami z odbiorcami sprawia, że wyczekują oni kolejnej komunikacji i zaczynając uważać Twoją markę za autorytet w danej dziedzinie. Innymi słowy, Twoi subskrybenci uczą się zwracać do Ciebie po fachową wiedzę na dany temat – a pewnego dnia mogą nawet wydać pieniądze na Twój produkt lub usługę, stając się klientami! 

Zwiększanie sprzedaży 

Newslettery same w sobie nie mają na celu sprzedawania produktów lub usług, ale robią to pośrednio, delikatnie zachęcając subskrybentów do zakupu. Może to przyjąć formę przesyłania ciekawych studiów przypadku lub szczegółowych instrukcji, które czytelnicy mogą traktować jako inspirację lub wskazanie najlepszych praktyk. 

Zwiększenie zasięgu 

Newslettery zwykle zawierają linki do profili marek w mediach społecznościowych (LinkedIn, Facebook, Instagram itp.) – a subskrybenci klikają je, aby sprawdzić, co nowego u danej marki. Czasem nawet dzielą się oni tymi informacjami ze znajomymi w swojej sieci kontaktów. Ważne jest jednak, aby dostarczać obserwującym nowych treści, które nie są replikowane nigdzie indziej, dzięki czemu ich subskrybowanie ma dla odbiorców wartość. 

Tworzenie i wspieranie poczucia wspólnoty 

Firmy korzystają z regularnych newsletterów, wzbudzających zainteresowanie potencjalnych klientów, aby budować wśród nich poczucie wspólnoty. Dostęp do komunikacji, która nie jest szeroko rozpowszechniona i wymaga pewnego zaangażowania, daje poczucie bycia przyjacielem marki i uczestniczenia w czymś wyjątkowym. Ludzie tworzący content nie powinni lekceważyć tej dodatkowej korzyści – czasami skutkuje ona przemianą subskrybentów w lojalnych klientów! 

Kiedy i jak często należy wysyłać newslettery 

Jeśli chodzi o częstotliwość Twoich newsletterów, nie ma złotej reguły. Sprawdzone metody są różne – chodzi o znalezienie właściwej równowagi i nie wysyłanie zbyt wielu wiadomości, ale zarazem nie wysyłanie ich zbyt rzadko. W przeciwnym razie ryzykujesz irytację swoich czytelników lub… sprawisz, że w ogóle zapomną, że zapisali się do Twojego newslettera. 

Poza tym, podczas ustalania własnych praktyk w zakresie marketingu e-mailowego pamiętaj o kontekście swojej komunikacji. Firmy zwykle wysyłają wiele e-maili do kontaktów w swoich bazach danych: marketingowych, reklamowych, transakcyjnych, triggerów itp. Dlatego warto dostosować częstotliwość biuletynów do ogólnego kalendarza e-mail marketingu w celu zachowania spójności. Jak to osiągnąć? W formularzu subskrypcji newslettera zapytaj subskrybentów, jak często chcieliby otrzymywać wiadomości od Ciebie (np. raz w tygodniu, raz w miesiącu itp.). Ponadto w każdym newsletterze, który wysyłasz do swoich czytelników, umieść link do miejsca, w którym mogą zmienić preferowaną częstotliwość – na wypadek, gdyby zmienili zdanie. 

Jak zbudować newsletter?  

Oto typowa struktura newslettera: 

Nadawca 

Twoi subskrybenci muszą wiedzieć, kto się z nimi kontaktuje. Ważne jest, aby od samego początku było to jasne – tak samo jak ważne jest korzystanie do tego celu z domeny firmowej. Na przykład: Jakub z TaSwietnaMarka | jakub@taswietnamarka.pl W ten sposób odbiorcy mogą łatwo Cię zidentyfikować i chętniej otworzą e-maila. Jednocześnie wysyłanie newsletterów anonimowo lub z adresu e-mail zarejestrowanego na @gmail.com, @wp.pl czy @o2.pl zamiast z domeny firmy nie jest najlepszą praktyką i może wzbudzić nieufność co do Twoich intencji. Może również skłonić ich dostawców poczty e-mail do oznaczenia Twoich newsletterów jako SPAM. 

Temat wiadomości  

Dobrze napisany temat wiadomości jest kluczem do uzyskania dobrego wskaźnika otwarć. Nie powinien być zbyt długi (klienty poczty wyświetlają tylko ograniczoną liczbę znaków, szczególnie na urządzeniach mobilnych), powinien przyciągać uwagę czytelników, ale jednocześnie powinien odnosić się do faktycznej treści wiadomości i nie zawierać słów, które niosą przesadzone obietnicy bądź zawierają wykrzykniki. W przeciwnym razie Twoje newslettery mogą zostać oznaczone jako SPAM. 

Treść newslettera  

To jest istota Twojego newslettera – a ponieważ jest to newsletter właśnie, a nie oferta e-mailowa, to upewnij się, że jego treść jest pouczająca i użyteczna. Newslettery powinny mieć wartość edukacyjną i budować zaufanie subskrybentów do Twojej marki jako autorytetu w danej dziedzinie. 

Treść powinna być przejrzysta i dobrze zorganizowana. Użyj akapitów i wypunktowań. Oddziel różne tematy nagłówkami. Dołącz linki do zasobów oferujących więcej szczegółów na ten temat (blog firmowy, baza wiedzy itp.) i przedstaw je za pomocą inteligentnego, nie sprzedażowego wezwania do działania. 

Obrazki  

Z dołączaniem obrazków do newsletterów wiąże się pewne ryzyko. Z jednej strony mogą one sprawić, że Twoje wiadomości będą bardziej atrakcyjne, z drugiej jednak niektóre programy pocztowe blokują wyświetlanie obrazów, aby chronić użytkowników przed wirusami. W rezultacie Twój newsletter będzie wyglądał na pusty – i nie cały komunikat dotrze do odbiorcy. Tak więc podczas pracy nad newsletterem ogranicz obrazy do minimum i nie umieszczaj na nich żadnych kluczowych informacji – na wszelki wypadek zachowuj się tak, jakby nie miały być widoczne dla subskrybentów. 

Wezwanie do działania 

Nawet jeśli Twoje newslettery nie są przeznaczone do komunikacji handlowej, nadal powinny wymagać działania ze strony subskrybenta. Może to być dalsza lektura na firmowym blogu lub w bazie wiedzy. Dlatego upewnij się, że Twoje wiadomości zawierają wezwanie do działania. Zachęć czytelników wprost: Dowiedz się więcejPrzeczytaj całość itd. 

Stopka z linkiem do anulowania subskrypcji 

Jest to bardziej wymóg prawny, ale traktuj go jako część swojej polityki prywatności – lub przynajmniej jako dobrą praktykę. Zawsze daj swoim subskrybentom opcję rezygnacji z otrzymywania wiadomości. Przecież nie chcesz wysyłać wiadomości do osób, które nie chcą ich już otrzymywać, prawda? Umieść link do strony, na której mogą zrezygnować z subskrypcji w stopce wiadomości. Najlepiej umieścić go w szablonie, z którego korzystają Twoje newslettery tak, aby był automatycznie dołączany do każdej wysyłanej wiadomości. A jeśli chcesz wiedzieć, dlaczego Twoi czytelnicy rezygnują z subskrypcji, zapytaj ich o to na tej właśnie stronie! 

Przykłady newslettera  

Istnieje wiele świetnych przykładów newsletterów. Poniżej kilka przykładów, dla inspiracji:

Jak wysyłać newslettery 

Nie, do wysyłania zbiorczych newsletterów do odbiorców nie używasz klienta poczty e-mail. Istnieje wiele narzędzi, które zrobią to za Ciebie. Umożliwiają tworzenie list subskrybentów i projektowanie komunikacji e-mailowej oraz zarządzanie nimi. Platformy do e-mail marketingu mają wbudowane edytory wiadomości (np. edytor typu „przeciągnij i upuść”), które pozwalają wybierać spośród dziesiątek wstępnie zaprojektowanych bloków treści: tekst, obrazy, wezwania do działania, filmy itp. Możesz też wybrać wstępnie zaprojektowane szablony newsletterów, które najlepiej odpowiadają Twoim potrzebom. Niektóre z nich oferują nawet automatyzację, która zajmie się większością działań marketingowych za Ciebie. 

Jakimi cechami powinno się wyróżniać oprogramowanie do obsługi newsletterów 

Szukając najlepszego oprogramowania do automatyzacji wysyłki newsletterów zwróć uwagę na następujące cechy: 

Użyteczność 

Tworzenie i wysyłanie newsletterów powinno być intuicyjne, dlatego przed zakupem narzędzia upewnij się, że możesz je przetestować. Łatwe w użyciu narzędzie po prostu zaoszczędzi Twój czas i wysiłek na ważniejsze zadania – czyli tworzenie treści newslettera z chwytliwym tematem. 

Wiele szablonów do wyboru 

Nie ma sensu wymyślać koła, wybierz więc dostawcę, który oferuje szereg gotowych przykładów newsletterów lub szablonów newsletterów, które będziesz mógł/mogła dostosować, używając np. edytora „przeciągnij i upuść”, aby dopasować je do konkretnego komunikatu biznesowego. Im większy wybór, tym lepiej. 

Zaawansowana segmentacja 

Aby komunikacja e-mailowa była skuteczna, musisz podzielić swoich subskrybentów na mniejsze grupy, które mają wspólne cechy, niezależnie od tego, czy są to cechy demograficzne, czy behawioralne. Dlatego upewnij się, że wybierasz dostawcę, który pozwala na zaawansowaną segmentację kontaktów.   

Testy A/B 

Aby stworzyć skuteczną kampanię newsletterową, musisz być w stanie przetestować różne wersje wiadomości i zobaczyć, jak się sprawdzają. Powinieneś/powinnaś przetestować zarówno różne wersje teksu, jak i różne projekty newsletterów. Tak więc moduł testów A/B jest koniecznością.   

Przystępność cenowa 

Świetne rozwiązanie do wysyłki newsletterów nie musi kosztować fortuny. Szukając takiego, upewnij się, że dostawca oferuje elastyczne opcje cenowe, które są również w zasięgu firm o mniejszych budżetach. 

Newsletter a Marketing Automation    

Istnieje duża różnica między newsletterem i e-mail marketingiem a automatyzacją marketingu. Podczas gdy oba wykorzystują e-mail do interakcji z czytelnikami, marketing e-mailowy śledzi tylko działania podejmowane przez odbiorców Twoich e-maili, podczas gdy automatyzacja marketingu śledzi ich działania we wszystkich kanałach komunikacji. Ponadto oprogramowanie do automatyzacji marketingu łączy wszystkie dane dotyczące poszczególnych użytkowników, umożliwiając śledzenie ich postępów w podróży klienta. 

Innymi słowy: e-mail marketing może być częścią automatyzacji marketingu, ale nie odwrotnie. Automatyzacja marketingu sama w sobie pozwala na zaawansowane zaangażowanie czytelników: solidne kampanie marketingowe, które pomagają w pielęgnowaniu potencjalnych klientów, wysyłaniu alertów w czasie rzeczywistym i spersonalizowanych ofert. 

Podsumowanie  

Mamy nadzieję, że teraz masz jasny obraz tego, czym są newslettery i jak mogą pomóc w Twoich działań w zakresie online marketingu. Jeśli myślisz, że nadszedł czas, aby Twoja firma wdrożyła je w swojej strategii komunikacji, odwiedź naszą stronę internetową lub skontaktuj się z nami bezpośrednio

Najnowsze wpisy:

Dzielimy się wiedzą i doświadczeniem!

Random photo

Post

Plany na 2024 rok –…

Czytaj więcej
Random photo

Post

Rok Postępu: 2023 okiem naszego…

Czytaj więcej
Random photo

Post

Przygotuj swoją kampanię e-mailingową na…

Czytaj więcej
Random photo