Najnowszy artykuł!
Zmiany w politykach Gmail i Yahoo/AOL

Jak zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym – 6 sprawdzonych sposobów

Image

Zwiększanie sprzedaży jest celem każdego marketera pracującego w sklepie internetowym. Mowa tu zarówno o pozyskiwaniu nowych klientów, jak i zachęceniu tych istniejących do dokonania kolejnych zakupów o coraz większej wartości. Jednak nie jest to cel łatwy w realizacji – zwłaszcza teraz, w erze pandemii koronawirusa, kiedy liczba sklepów działających online gwałtownie wzrosła, a do tego wzmogła się konkurencja między nimi. Na szczęście można się posiłkować odpowiednimi narzędziami, ułatwiającymi pracę i zwiększającymi skuteczność podejmowanych działań. Jakimi? Tego dowiesz się z dzisiejszego artykułu – miłej lektury!

Marketing automation oparty na danych

Multichannel marketing automation – co to jest?

Multichannel marketing automation – czyli automatyzacja wielokanałowego marketingu – polega na automatyzacji całej komunikacji z subskrybentem marki lub klientem, prowadzonej za pośrednictwem kilku kanałów. Pozwala na stopniowe przesuwanie leada w dół lejka sprzedażowego bądź ponowne angażowanie użytkownika, który już raz coś w naszym sklepie internetowym kupił. Co ważne, automatyzacja ta jest oparta na danych, dzięki czemu kolejne kroki scenariusza komunikacji wynikają bezpośrednio z danych zebranych o danym użytkowniku – jego zainteresowaniach, potrzebach, zwyczajach itd.

Marketing wielokanałowy obejmuje wysyłkę wiadomości w takich kanałach jak e-mail, SMS, mobile, web itd. Automatyzacja wielokanałowego marketingu realizowana jest przy pomocy oprogramowania, które zbiera i wykorzystuje dane o zachowaniach i preferencjach użytkowników oraz subskrybentów, by wysyłać im spersonalizowane wiadomości w możliwie najlepszym czasie. Najlepszym, czyli takim, w którym ci gotowi są dokonać zakupu. Bowiem – co zrozumiałe – ostatecznym celem kampanii wielokanałowych jest skłonienie odbiorców do podjęcia decyzji zakupowej oraz budowa lojalności istniejących klientów. Co oczywiście oznacza zwiększanie sprzedaży w Twoim sklepie internetowym.

Korzystanie z narzędzia do marketing automation pozwala na znaczne ograniczenie liczby rutynowych zadań wykonywanych ręcznie (budowa list kontaktowych, ich segmentacja, tworzenie wiadomości, ich wysyłka itd.). Po odpowiedniej konfiguracji scenariusze komunikacji działają samodzielnie i wymaga jedynie ewentualnych ingerencji w celu poprawienia skuteczności.

Kanały dotarcia do klienta

Jak wskazuje nazwa, automatyzacja wielokanałowego marketingu korzysta z wielu kanałów komunikacji. Dlaczego? Z dwóch powodów. Po pierwsze: różni odbiorcy mają różne preferencje co do formy komunikacji. Jedni wolą otrzymywać e-maile, inni z kolei zupełnie je ignorują, a za to chętnie czytają powiadomienia mobile. Po drugie: wykorzystanie kilku kanałów komunikacji zwiększa skuteczność każdego z nich – informacja, która dotarła do odbiorcy e-mailem jest wzmacniana np. komunikatem SMS czy wiadomością web push. Zwiększa to prawdopodobieństwo tego, że odbiorca wykona pożądaną przez nas akcję, czyli np. zapozna się z promocyjną ofertą i dokona zakupu.

A z jakich kanałów korzysta multichannel marketing automation? Są to przede wszystkim e-mail, SMS, mobile i web, ale często w skład miksu wchodzi także chatbot oraz Facebook & Google Audiences. Każdy z tych kanałów omawiamy poniżej.

1. E-mail marketing

E-mail marketing to jedno z najstarszych, a zarazem najskuteczniejsze i najtańsze narzędzie pomagające sprzedawać produkty i usługi. Możesz je wykorzystywać na wiele sposobów, ale najczęściej wykorzystuje się dwa rodzaje kampanii e-mailowych. Po pierwsze: lead nurturing, czyli proces „wychowywania” sobie przyszłych klientów, polegający na dostarczaniu im użytecznych informacji, wskazówek i materiałów, które stopniowo skłaniają ich do zrobienia zakupów właśnie w Twoim e-sklepie. Po drugie: e-mail jako narzędzie do utrzymywania relacji z klientami, którzy już coś u Ciebie kupili, a więc do zachęcania ich do ponownej wizyty w Twoim sklepie internetowym. W tym drugim wypadku bazę subskrybentów stanowią klienci – to proste. Natomiast w przypadku kampanii lead nurturing musisz poświęcić nieco czasu na zbudowanie osobnej listy subskrypcyjnej oraz przygotowanie dla niej atrakcyjnej treści, którą będziesz im regularnie wysyłać. Napisanie tych wiadomości to zadanie dla osoby, która zajmuje się content marketingiem w Twojej firmie.

A jak zbudować bazę subskrybentów? Zacznij od zachęcania każdej osoby odwiedzającej Twój sklep internetowy, np. za pomocą formularza pop-up lub exit pop-up. Aby zwiększyć jego skuteczność, zaoferuj w zamian np. kod rabatowy na niewielką sumę do wykorzystania przy pierwszych zakupach. Adresy e-mail możesz także zbierać w social mediach oraz na organizowanych co jakiś czas wydarzeniach na żywo, np. webinarach.

Pamiętaj tylko, aby nie bombardować osób zapisujących się do Twojego newslettera treściami sprzedażowymi. Dobry lead nurturing wymaga cierpliwości. Najpierw trochę nad nimi popracuj, dostarczając ciekawych treści, które mogą im się przydać, a które sprawią, że będą dobrze kojarzyć Twoją markę. Przykład? Jeśli w swoim sklepie internetowym sprzedajesz dobrej jakości herbatę, to swoim subskrybentom wysyłaj sprawdzone informacje o herbatach świata oraz wskazówki dotyczące prawidłowego ich parzenia i podawania. Jeżeli Twój cykl newsletterów będzie składał np. z 10 wiadomości, wysyłanych przez 10 kolejnych tygodni, to zaproszenie do zakupów zawrzyj dopiero w tym ostatnim. 

Z kolei do osób, które już coś u Ciebie kupiły, wysyłaj kampanie e-mail marketingowe informujące o nowych produktach, dostępnych w Twojej ofercie, a także okazjonalne kody rabatowe oraz informacje o sezonowych wyprzedażach. Tylko rób to z wyczuciem – ich też nie chcesz bombardować wiadomościami. Tutaj potrzebny jest balans – szanuj ich cierpliwość, ale też nie pozwól, by o Tobie zapomnieli. Utrzymywanie regularnego kontaktu z klientami i przesyłanie im atrakcyjnych ofert zwiększa szanse, że ponownie zdecydują się na zakupy w Twoim e-sklepie.

Pamiętaj także, że im Twoja baza subskrybentów/klientów jest większa, tym kampanie e-mailowe będą skuteczniejsze.

2. SMS marketing

Innym popularnym – i bardzo skutecznym – kanałem komunikacji ze subskrybentami i klientami jest SMS. Duże sklepy internetowe osiągają open rate dla swoich kampanii SMS-owych na poziomie nawet 98%! Jak to robią? No cóż, mają nieco ułatwione zadanie, bowiem wiadomości tekstowe są o wiele bardziej zauważalne niż komunikaty odbierane w pozostałych kanałach komunikacji. Z reguły klienci odczytują je od razu, wręcz odruchowo – w praktyce nikt z nas nie odkłada odczytania SMS-a na później.

Jednak łatwo jest obniżyć ten zdumiewający współczynnik otwarć i zmarnować niezwykły potencjał drzemiący w kanale SMS. Wystarczy popełnić kilka prostych błędów i znieczulić klientów na nasze wiadomości. By tego uniknąć, przede wszystkim nie wysyłaj im SMS-ów bez potrzeby. Traktuj ten kanał jako specjalną broń, z której strzelasz tylko atrakcyjnym konkretami, wobec których nie można być obojętnym. Rób to maksymalnie 4 razy w miesiącu. Przykład? Specjalna wyprzedaż lub kod rabatowy ważny tylko do końca tego tygodnia. Zadbaj też o formę i treść swoich kampanii SMS, by utrzymywać uwagę swoich odbiorców i nie ryzykować znużenia. Pamiętaj, że subskrybenci łatwo się irytują i szybko uczą ignorowania wiadomości marketingowych. Z tego artykułu dowiesz się więcej o tym, jak tego uniknąć.

Pamiętaj jednak, że kampanie SMS to jedynie narzędzie uzupełniające Twój arsenał do budowania i utrzymywania lojalności klientów. Jeśli będziesz go używać w oderwaniu od innych kanałów komunikacji, o których piszemy w tym artykule, to na dłuższą metę nie osiągniesz oczekiwanych rezultatów. Ostatecznie w branży e-commerce chodzi przecież o komunikację wielokanałową.

3. Mobile marketing

Wszechobecność urządzeń moblinych – zwłaszcza smartfonów – sprawiła, że największe sklepy internetowe zaczęły inwestować we własne, dedykowane aplikacje mobilne. Umożliwiają one wygodne korzystanie z oferty sklepów niezależnie od typu czy modelu urządzenia użytkownika. Pozwalają także na wysyłanie im powiadomień mobile push, czyli krótkich komunikatów, informujących np. o nowej ofercie, wyprzedaży lub zachęcających do zrobienia zakupów.

Co ważne, marketing mobilny bierze pod uwagę nie tyle dane demograficzne o użytkownikach, ile ich dane behawioralne. A więc informacje o częstotliwości korzystania z apki mobilnej, porach dnia, w których wykorzystywane są najczęściej, kategoriach przeglądanych produktów itd. Mobile marketing ma przy tym tę przewagę nad innymi kanałami komunikacji, że pozwala na wykorzystanie nowoczesnych funkcji smartfona, np. lokalizacji. Dzięki temu możliwe jest dopasowanie wysyłanego komunikatu w zależności od miejsca, w którym w danym momencie znajduje się użytkownik. Dla przykładu: użytkownik aplikacji mobilnej Twojego sklepu wchodzi do placówki w galerii handlowej Y, a aplikacja wysyła mu notyfikację push z informacją o trwającej tylko dziś i tylko w tym sklepie promocji na zakupy.

4. Web marketing

Inną popularną formą komunikacji z użytkownikami sklepów internetowych jest powiadomienie web push. Przyjmuje ono postać krótkiej wiadomości wysłanej w czasie rzeczywistym za pomocą przeglądarki internetowej. Można ją przesłać także wtedy, gdy użytkownik całkowicie już opuścił Twój e-sklep, ale wciąż ma otwartą przeglądarkę, bowiem przegląda inne strony internetowe bądź korzysta np. z Facebooka.

Taki komunikat zazwyczaj pojawia się w rogu ekranu jako powiadomienie pop-up i składa się z tytułu, opisu z wezwaniem do działania (call-to-action), ikony oraz adresu URL z ofertą. Z reguły wysyłany jest po to, aby przypomnieć użytkownikowi o porzuconej transakcji, poinformować go o nowych produktach albo trwającej wyprzedaży. Zadanie komunikatu web push jest proste: ma sprawić, że użytkownik wróci do Twojego sklepu internetowego i dokończy zakup lub skorzysta z promocyjnej oferty.

5. Facebook Audience & Google Audience

Jeśli Twój sklep internetowy wykorzystuje narzędzie Facebook Audience lub Google Audience, oprogramowanie do automatyzacji marketingu może pomóc w zwiększeniu jego skuteczności. W jaki sposób? Otóż analizuje ono osoby odwiedzające Twój e-sklep oraz ich zachowanie, wspierając budowanie bazy odbiorców działań remarketingowych. Odbiorcy są następnie grupowani w segmenty, a więc grupy użytkowników, które mają podobne cechy, wspólne zainteresowania, potrzeby oraz zwyczaje zakupowe. Kryteria tworzenia segmentów są naprawdę bogate, dzięki czemu możesz realizować kampanie reklamowe na Facebooku czy w Google’u na odpowiednio zdefiniowanych, doprecyzowanych grupach odbiorców. Co oczywiście przekłada się na znacznie większą skuteczność prowadzonych w tych kanałach działań reklamowych, a więc także pozwala zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym.

6. Chatboty

Najnowszym i budzącym najwięcej emocji kanałem komunikacji z klientami jest chatbot. Jest to swego rodzaju automat odpowiadający na typowe zapytania od użytkowników Twojego sklepu internetowego. Zapytany np. o politykę zwrotów w sklepie internetowym chatbot potrafi udzielić właściwej odpowiedzi i przekierować na odpowiednią podstronę, gdzie sprawy związane ze zwrotami produktów zostały szerzej omówione. Dzięki temu ludzka obsługa Twojego sklepu internetowego nie jest angażowana niepotrzebnie i może skupić się na bardziej zaawansowanych potrzebach użytkowników oraz klientów. Do tego unikasz ryzyka, że znużony oczekiwaniem na odpowiedź użytkownik zrezygnuje z Twojego sklepu i zrobi zakupy gdzie indziej.

To jednak nie wszystko. Inteligentne chatboty potrafią także same inicjować rozmowę z użytkownikiem sklepu internetowego w zależności od tego, co ten właśnie robi. Np. do osoby klikającej w koszty wysyłki wyświetla okno czatu z zagajeniem: „Cześć! Widzę, że interesuje Cię nasz cennik dostaw. Pozwól, że Ci go przedstawię”. Takie działanie sprawia na użytkownikach wrażenie obcowania z prawdziwym człowiekiem i poprawia całościowy customer experience.

O wszystkich korzyściach wynikających z implementacji narzędzia czatbot w Twoim sklepie internetowym dowiesz się z tego artykułu. A jak najszybciej stworzyć czatbota? Napisz do nas, chętnie Ci w tym pomożemy!

Podsumowanie

Jak widzisz z powyższego artykułu, aby zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym, wcale nie trzeba nadprzyrodzonych zdolności czy dostępu do jakichś branżowych tajemnic. Wystarczy odrobina marketingowej wiedzy popartej doświadczeniem oraz odpowiednie narzędzie. Odpowiednie, czyli takie, które pozwoli Ci zaprojektować spójną i angażującą komunikacją w każdym z ww. kanałów. Pamiętaj, że subskrybenci Twojej marki oraz użytkownicy Twojego sklepu internetowego różnią się między sobą, m.in. jeśli chodzi o preferencje co do sposobu informowania ich o nowych produktach, ofertach czy promocjach. Postawienie na wielokanałowość pozwoli Ci na dotarcie do nich wszystkich w momencie, w którym będą najbardziej gotowi na zakup. Bo przecież o to nam wszystkim w branży e-commerce chodzi, prawda?

Najnowsze wpisy:

Dzielimy się wiedzą i doświadczeniem!

Random photo

Post

Rok Postępu: 2023 okiem naszego…

Czytaj więcej
Random photo

Post

Przygotuj swoją kampanię e-mailingową na…

Czytaj więcej
Random photo

Post

Nowość w produkcie: narzędzie AI…

Czytaj więcej
Random photo